مشاوره رایگان و تخصصی با کلینیک دکتر مهدی شمشیر : 09194968569 - 33474004
دندان شیری کودکان

پدران و ماران وقتی به دندان درآوردن کودک فکر می کنند تنها چند روز ورم لثه، ناراحتی و بدخلقی کودکشان به ذهنشان می آید؛ اما رشد دندان های کودک حتی قبل از به دنیا آمدن او آغاز می شود. دندان های شیری ( موقتی) در ششمین هفته بارداری، در زیر خط لثه شروع به شکل گیری می کنند و در ماه سوم یا چهارم شکل آنها کامل می شود و مینای دور دندان شکل میگیرد.

دندان شیری کودکان
دندان های دائمی نیز در همین دوران شروع به شکل گیری می کنند. پس شما مراقبت از دندانهای کودکتان را می توانید از همین دوران و با دنبال کردن توصیه های پزشک و داشتن تغذیه سالم و خوردن غذاهای حاوی کلسیم، ماست و سبزیجات آغاز کنید و همچنین با درآمدن دندانهای شیری کودک نیز باید به مراقبت از این دندانها ادامه دهید.

در کلینیک دندانپزشکی دکتـــــرشمــــشــــیر، متخصصین دندانپزشکی کودکان با هدف تامین سلامت دهان و دندان کودکان و نوجوانان ( تا سن 18 سال) و نیاز های ویژه ی کودکان در درمانهای دندانپزشکی مشغول به خدمت رسانی میباشند.

متخصصین ما خدمات ویژه ای را با هزینه ای مناسب برای کودکان ارائه می کنند، این خدمات با اهداف زیر ارائه می شود:
  • بهبود ظاهر دندان ها  و داشتن لبخندی زیبا
  • پیشگیری از پوسیدگی و خرابی دندان و بیماری های لثه
  • بهبود سلامت دهان و دندان
در دندانپزشکی، کودکان نیاز ها و گاها ترسهای ویژه ای دارند و نیازمند توجه و مراقبت ویژهای هستند. در کلینیک دندانپزشکی دکتـــــرشمــــشــــیر سعی شده است محیطی آرام و دلپذیر مطابق با خواستههای کودکان فراهم شود.

علائم وارد شدن آسیب به دندان شیری

از جمله علائم وارد شدن آسیب به دندان کودکان و دندان شیری می توان موارد زیر را ذکر کرد:
  • خون ریزی و درد از علائم اصلی ایجاد آسیب هستند.
  • تاج دندان ممکن است دچار بریدگی یا شکستگی شود یا کاملاً جدا گردد.
  • درد بیمار در این حالت بستگی به مقدار آسیب وارد شده به بیمار دارد.
  • اگر دندان دچار آبسه و عفونی شود، درد ممکن است شدت پیدا کند.
  • گاز گرفتن و جویدن در این حالت معمولاً دردناک است.
  • معمولا لق شدن دندان شیری به خاطر آسیب و عدم امکان تثبیت دندان در محل می تواند نشان دهنده نیاز به کشیدن دندان شیری کودکان باشد. در این حالت مشاهده وضعیت دندان در طول چند هفته می تواند امکان ترمیم دندان کودکانو نجات دادن آن را مشخص کند. اسپلینت کردن دندان توسط دندان پزشک می تواند به تثبیت دندان در محل کمک کند.
  • قهوه ای یا سیاه شدن دندان می تواند نشان دهنده مرگ اعصاب و رگ های خونی یک دندان باشد. این شرایط در نتیجه از بین رفتن سلول های خونی اتفاق می افتد و فرآیند آن مشاهده الگویی است که در آن پوست انسان دچار کبودی می شود.

آیا استفاده از پستانک برای دندان کودک مضر است؟

خیر ، در صورتی که برای مدت کوتاهی به کار رود. اما در صورتی که کودک برای بیش از سه سال از پستانک استفاده کند می تواند موجب به هم ریختن دندان ها شود. بعد از سن چهار سالگی کودکان نباید از پستانک استفاده کنند چرا که میتواند برای دندانهای دائمی که در این سن شروع به در آمدن میکنند مشکل ایجاد کند. در هنگام استفاده کودک از پستانک هرگز سر پستانک را در مایعات شیرین فرو نکنید چرا که می تواند موجب پوسیدگی دندانهای او شود. همچنین سر پستانک را در عسل فرو نکنید چرا که در کودکان زیر یک سال می تواند باعث مسمویت بوتولیسم شود.

نکات مهم درباره کشیدن دندان شیری

• کشیدن دندان شیری به خصوص دندان های عقب دهان این امکان را برای دندان های مجاور فراهم می کند که به سمت فضای خالی ایجاد شده حرکت کنند.
  • باریک شدن این فضا می تواند بر در آمدن عادی دندان های دائمی و جایگزینی آنها با دندان شیری تاثیر خاص داشته باشد بطور مثال باعث کج شدن دندان شود، که در این صورت نیاز به ترمیم دندان با ارتودنسی ممکن است وجود داشته باشد.
  • حرکت دندان های مجاور به سمت فضای خالی می تواند در نتیجه ازدحام و تراکم دندان های دائمی ایجاد شود که در ادامه احتمالاً نیاز به اصلاح وضعیت قرارگیری کج دندان ها با روش های ارتودنسی دندان در کلینیک ارتودنسی وجود دارد.
  • برای پیشگیری از این مشکل دندانپزشک می تواند از یک نگهدارنده مخصوص برای حفظ فضای خالی ایجاد شده و جلوگیری از حرکت دندان ها به سمت فضای خالی دندان شیری کشیده شده استفاده کند.
  • همواره با دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی کودک خود درباره  ترمیم دندان شیری آسیب دیده کودک و ترمیم دندان صحبت کنید و این دندان ها را درمان نشده به حال خود رها نکنید.

هزینه کشیدن دندان شیری

اغلب هزینه پر کردن دندان و ترمیم و کشیدن دندان شیری بستگی به محل قرار گیری دندان و نوع آسیب وارده به آن دارد. در صورت مشاهده هر گونه شکستگی، پوشیده شدن، آبسهو عفونت در دندان کودک به منظور کشیدن یا طی مراحل پر کردن دندان و ترمیم دندان باید به دندان پزشک اطفال مراجعه کنید.
 برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره 02133474004 تماس بگیرید. همچنین میتوانید با پر کردن فرم رزرو آنلاین نسبت به رزرو وقت اقدام کنید.

خدمات مرتبط:
از طرق زیر می توانید با ما در تماس باشید:
شماره تماس با کلینک دندانپزشکی دکتر شمشیر برای تعیین وقتشماره مطب 33474004-021
مشاوره رایگان با کلنیک دندانپزشکی دکتر شمشیر021-33863211 - 09194968569
آدرس ایمیل کلینیک دندانپزشکی دکتر شمشیر info@dr-shamshir.com
مشاهده آدرس و نقشه گوگل مطب
درباره ما

کلینیک دندانپزشکی دکتر شمشیر با کادری مجرب، خود را متعهد به ارائه بهترین مراقبت های بهداشت دهان و دندان به بیماران می داند. تیم کلینیک دکتر شمشیر متشکل از اندودنتیست ها و پریودنتیست ها، دندانپزشکان عمومی، کاردان های بهداشت دهان، پریودنتیست های فک و صورت و جراحان دهان و فک و صورت است.