[vc_row][vc_column][vc_column_text]

هر چه بیماران بیشتر درباره آنچه در طول کشیدن دندان رخ می دهد و مراقبت های پس از کشیدن دندان مطلع باشند، به آن ها کمک می کند تا آرامش و همکاری بیشتری داشته باشند و احتمال اینکه از راهنمایی های دندانپزشک خود پس از پایان کار پیروی کنند بیشتر می شود.

وظایف پزشک:

۱. بررسی دندان ها توسط دندانپزشک:

دندانپزشک شما باید دندان ها و دهانتان را پیش از کشیدن دندان بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که کشیدن دندان ضروری است.

۲. تهیه عکس رادیوگرافی:

یک عکس رادیوگرافی موردنیاز است. اشعه ایکس یا رادیوگرافی این امکان را در اختیار دندانپزشک می گذارد تا تغییرات دندان و همچنین ریشه(ها)ی آن و استخوان اطراف آن را ارزیابی کند.

نمونه ای از عکس رادیوگرافی دندانها
نمونه ای از عکس رادیوگرافی دندانها

۳. بررسی میزان عفونت دندان:

اگر عفونتی وجود داشته باشد ممکن است قبل از کشیدن دندان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک وجود داشته باشد. اگر میزان قابل توجهی از عفونت فعال حین بررسی قبل از کشیدن دندان دیده شود (معمولا به صورت ورم بروز داده می شود) دندانپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که شما نیاز به مصرف يك دوره آنتی بیوتیک داشته باشید(چندین روز قبل از کشیدن دندان).
هر آنتی بیوتیکی که تجویز شده است باید مطابق دستور مصرف شود. در صورت مشاهده ی هر گونه مشکلی با آنتی بیوتیک (مانند بروز خارش و تحریک پوستی) باید به سرعت به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

وظایف بیمار:

۱. اطلاعات خود را در اختیار پزشک قرار دهید:

پیش از کشیدن دندان باید اطلاعات پزشکی مرتبط خود را در اختیار دندانپزشک بگذارید.
حتی اگر از شما پرسیده نشد، مطمئن شوید که اگر هر گونه مشکلی در کشیدن دندان های قبلی داشته اید آن را به اطلاع دندانپزشکتان برسانید، همچنین اگر مشکلات مرتبط با خونریزی داشته اید. تمامی شرایط پزشکی خود را اعم از آن هایی که درمان شده اند یا درمان نشده اند شناسایی کرده و دندانپزشکتان را مطلع کنید تا اطمینان حاصل شود که چیزی از قلم نیفتاده است.

۲. لیست داروهای مصرفی کنونی:

مطمئن شوید که دندانپزشکتان از تمامی داروهای مصرفی شما (نسخه ای، بدون نسخه و گیاهی) مطلع باشد زیرا برخی از این داروها ممکن است در روند کشیدن دندان یا روند بهبود آن مشکلاتی ایجاد کنند.

به عنوان مثال:
آسپیرین فرآیند انعقاد خون را به تعویق می اندازد (ایبوپروفن، ژینکو و جینسنگ ممکن است روی انعقاد خون تاثیر بگذارند).
خانم هایی که از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند نسبت به افرادی که از این قرص ها استفاده نمی کنند بیشتر در معرض حفره ی خشک (التهاب خشک و دردناک لانه ی دندانی) هستند.
افرادی (معمولا خانم ها) که سابقه ی مصرف داروهای بیسفسفونات (مانند فوزاماکس) را داشته اند بیشتر از دیگران در معرض مشکلات مرتبط با بهبود و التیام استخوان هستند.

۳. درمانهای پیشگیرانه:

  •  شما ممکن است پیش از کشیدن دندان نیاز به مصرف پیشگیرانه ی آنتی بیوتیک داشته باشید.
  • برخی مشکلات پزشکی، بیماران را در معرض خطر ایجاد عفونت باکتریایی پس از هرگونه اقدام دندانپزشکی که با خون همراه است می گذارد.

در این گونه موارد، الزامی است که بیمار از  “آنتی بیوتیک های پیشگیری کننده” پیش از عمل جراحی استفاده کند. بدین شکل احتمال ریسک کاهش می یابد.

برخی شرایط پزشکی که ممکن است دوره ی پیش درمان آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند عبارتند از:

  • شرایط قلبی مختلف
  • مفاصل مصنوعی
  • بیماران دیالیز کلیوی
مسلم است که لیست ما شامل تمامی موارد نمی شود و مبهم است. نتایج تحقیقات و همچنین عقاید پزشکان و سازمان هایی که هنگام طبقه بندی کردن این توصیه ها و راهنمایی ها این مطالعات را ارزیابی می کنند دائما در حال تکامل هستند. در برخی موارد ممکن است دندانپزشک شما قبل از تصمیم گیری در مورد اقدامات احتیاطی احساس نیاز به مشورت با پزشک کند.

۴. اگر عصبی و نگران هستید به دندانپزشک خود اطلاع دهید:

اگر ترس یا نگرانی از جراحی پیش روی خود دارید با دندانپزشکتان بی پرده در میان بگذارید. هرچه دندانپزشکتان از شخصیت شما بیشتر مطلع باشد می تواند در درمان شما موثرتر باشد.

مراقبت های پس از کشیدن دندان (۲۴ ساعت اول پس از کشیدن دندان)

۱. جلوگیری از خونریزی پس از کشیدن دندان:

مقداری خونریزی ممکن است کمی پس از کشیدن دندانتان رخ دهد. در بعضی موارد می توان با قرار دادن یک تکه گاز تمیز و استریل روی ساکت دندان خالی (لانه یا جای خالی دندان)و فشردن این گاز به مدت 45 دقیقه تا 1ساعت بطور موثر و کامل خونریزی دندان را کنترل و متوقف کرد.
وارد کردن فشار طی یک دوره ی زمانی کلید این کار است. گاز را دائما عوض نکنید و یا آن را نجوید. فقط در جای درست قرارش دهید و به مدت 45 دقیقه تا 1ساعت با دندان هایتان رویش فشار دهید (گاز بگیرید) و همانجا نگهش دارید.

۲. کنترل خونریزی توسط چای کیسه ای:

اگر خونریزی ادامه پیدا کرد، یک چای کیسه ای کمی مرطوب می تواند موثرتر از گاز باشد. یکی از اجزای تشکیل دهنده ی چای (چای سیاه) تانیک اسید است. تانیک اسید به انعقاد خون کمک میکند بنابراین استفاده از این روش بسیارتاثیرگذار است.

۳. نحوه شستشوی دهان:

به منظور جلوگیری از ادامه ی خونریزی باید طی ۲۴ ساعت اولیه پس از کشیدن دندان از شستشو و تف کردن بیش از حد بپرهیزید و از آنجایی که نوشیدنی های گرم لخته های خون را حل می کنند و از بین می برند باید از غذا یا نوشیدنی های گرم پرهیز کنید. با زبان یا انگشتان خود محل کشیدن دندان را لمس نکنید. از نوشیدن مایعات با نی بپرهیزید.
باد کردن داخل بینی یا عطسه ی شدید نیز می تواند منجر به از بین رفتن لخته ی خون و تعلل در روند صحیح درمان شود، بنابراین اگر دچار عفونت تنفسی فوقانی یا آلرژی هستید حتما از داروی مناسب برای درمان سینوس های خود استفاده کنید.

۴. از کشیدن سیگار به مدت ۴۸ ساعت بپرهیزید:

افراد سیگاری در روند بهبود محل کشیدن دندان دچار مشکلات شدیدتری (حفره ی خشک یا التهاب خشک و دردناک لانه ی دندانی) می شوند.

۵. از فعالیت های سنگین بپرهیزید:

از فعالیت هایی که روند کنترل خونریزی را سخت می کنند بپرهیزید. بدین معنی که باید از کار و فعالیت شدید اجتناب کنید. همچنین باید از خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید.
هنگام خواب یا استراحت موقعیت خود را به گونه ای تنظیم کنید که سرتان بالاتر از قلبتان قرار بگیرد. (سرتان را با یک بالش اضافی بالاتر ببرید). این نحوه ی قرارگیری، سطح فشار خون را در ناحیه ی سر پایین می آورد، که بسیار برای کنترل خونریزی مناسب است.

۶. مراقبت های غذایی:

پس از یک دندان کشیدن سخت یا جراحی دندان یک رژیم غذایی شامل غذاهای نرم و سبک، نوشیدنی ها و مایعات برای حدود 24 ساعت پس از کشیدن دندان مناسب است. در موارد سادهتر کشیدن دندان، حصول اطمینان از اینکه شما با طرف دیگر دهانتان می جوید کفایت می کند.
نوشیدنی های گرم منجر به حل شدن لخته ی خونی می شود که در ناحیه ی کشیدن دندان شکل گرفته است، بنابراین در 24 ساعت اولیه از نوشیدنی های گرم بپرهیزید. همچنین از نوشیدنی های حاوی الکل طی 24 ساعت اولیه بپرهیزید.

۷. تمیز کردن دندان ها:

بسیار مهم است که طی روزها و هفته هایی که جای کشیده شدن دندانتان در حال التیام است، از بهداشت دهان و دندان مناسبی برخوردار باشید.
بهترین کار در همان روز کشیده شدن دندان این است که از مسواک زدن دندان هایی که مستقیما نزدیک محل کشیدن دندان هستند بپرهیزید. می توانید این دندان ها را در روزهای بعد مسواک بزنید اما این کار را به نرمی و آرامی انجام دهید.

۸. کاهش ورم پس از عمل:

به منظور کاهش میزان ورم پس از عمل، کیسه ی یخ را از روی صورت در ناحیه ی کشیده شده ی دندان قرار دهید. کیسه ی یخ را حدود ۱۰ دقیقه روی صورت خود نگه دارید و بعد ۲۰ دقیقه به کناری بگذارید. این چرخه را چندین ساعت یا حتی در ۲۴ ساعت اولیه پس از کشیدن دندان ادامه دهید.
در دوره ی زمانی ۴۸-۲۴ پس از عمل، هر گونه ورمی که توسط صدمه دیدن بافت ایجاد شده توسط فرآیند کشیدن دندان حاصل شده باشد به نقطه ی اوج خود می رسد. وقتی که به این مرحله رسید شما می توانید با قرار دادن کمپرس های گرم و مرطوب ورم را کاهش دهید.
کمپرس داغ یا حوله ی گرم را در محلی که بیشترین ورم را دارد روی صورتتان قرار دهید. کمپرس یا حوله را به مدت 20 دقیقه روی محل قرار دهید و بعد ۲۰ دقیقه کنار بگذارید. این  کار را چندین بار تکرار کنید. این فرآیند، تورم را بلافاصله کاهش نمی دهد اما کاهش آن را نسبت به روند معمولیش تسریع می کند.

نکات دیگر:

  • اگر برای شما آنتی بیوتیک یا داروی مسکن تجویز شده است به مصرف آن ها ادامه دهید.
  • دهان خود را به مدت 24 ساعت نشویید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

فهرست مطالب